Open dagen bij Microflor: een unieke kruisbestuiving
You are here
Open dagen bij Microflor: een unieke kruisbestuiving
Klantendagen bij Microflor: een unieke kruisbestuiving
De laatste drie weken van juni is er steevast heel wat leven in de brouwerij bij Microflor. Al voor het vijfde jaar op rij organiseren we onze klantendagen. Deze ontmoetingsmomenten zijn de uitgelezen kans voor telers om ons assortiment te ontdekken en de perfecte gelegenheid voor ons om feedback van klanten te krijgen. Account- en assortimentmanager Bavo Matthys licht toe wat de klantendagen zo uniek maakt. We legden ook ons oor te luister bij Elias Torres, een klant die uit het verre Californië (VS) naar Lochristi reisde, en spraken met Stanislav Mora, assortimentsmanager bij het Nederlandse Phalaenova.
Dat Microflor zijn deuren in juni openzet, is geen toeval. Al jaren vinden in week 24 de ‘FlowerTrials’ plaats. Tijdens dit driedaagse event verwelkomen veredelaars uit het pot- en perkplantensegment in Nederland en Duitsland een schare internationale gasten om hun nieuwste ontwikkelingen voor te stellen.
“Door onze klanten te begeleiden en adviseren steken wij ook veel op over wat er leeft in de markt.” – Bavo Matthys, Microflor
“Daarom trekken in deze periode ook heel wat van onze wereldwijde klanten naar de Lage Landen”, licht accountmanager Bavo Matthys toe. “Door onze klantendagen eind juni te organiseren, krijgen we contacten uit alle windstreken over de vloer: van Turkije en Polen tot Brazilië, de Verenigde Staten en Taiwan. In de twee daaropvolgende weken zakken vooral veel van onze Nederlandse klanten af naar Lochristi.”
Innovatie in de kijker
Het zijn drukke dagen voor Bavo en zijn collega’s, want gespreid over drie weken verwelkomen ze meer dan 40 klanten. “Druk, maar absoluut de moeite waard”, zegt Bavo zelf. “Dit jaar krijgen onze bezoekers meer dan 75 Phalaenopsisrassen in bloei te zien. Ongeveer de helft daarvan zijn nieuwe klonen, dus de klanten kunnen echt ontdekkingen doen. We merken dat telers zich steeds vaker toeleggen op een specifiek segment: sommigen zetten in op snelgroeiende rassen die makkelijk veel tak geven, terwijl anderen focussen op exclusieve rassen met bijzondere kleuren of grotere bloemen. Tijdens hun bezoek speuren klanten naar de rassen die perfect aansluiten bij hun bedrijfsstrategie. Door hen te begeleiden en te adviseren steken wij uiteraard veel op over wat er leeft in de markt.”
“Van samenwerking naar partnership”
Het assortiment verkennen is een belangrijk aspect, maar de klantendagen gaan verder dan dat. Zo bevestigt Elias Torres, teeltexpert bij Westerlay Orchids, een orchideeënkweker uit Carpinteria (Californië) die bij Microflor te gast is.
“Er wordt echt tijd voor ons gemaakt, waardoor er ruimte is om ons te verdiepen en een klankbord te zijn voor elkaar.” – Elias Torres, Westerlay Orchids
“Wij telen tweeënhalf miljoen orchideeën per jaar”, vertelt Elias. “Voor ons is het erg interessant om onze leverancier persoonlijk te bezoeken. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe rasssen en willen weten hoe goed ze presteren. Daarnaast is dit voor mij het perfecte moment om informatie uit te wisselen over teelttechnische zaken zoals pluggen, bemesting of bestrijding van plagen. Vandaag bezoek ik samen met Bavo nog een Nederlandse kweker om dergelijke zaken ook in de praktijk te bekijken. Dat is wat ik zo positief vind aan deze klantendagen: er wordt echt tijd voor ons gemaakt, waardoor er ruimte is om ons te verdiepen en een klankbord te zijn voor elkaar. Het maakt van onze samenwerking een echt partnership.”
“Intensieve interactie”
Ook Stanislav Mora, assortment manager bij Phalaenova, is erg te spreken over de interactie die de klantendagen mogelijk maken: “Ik kom vooral om die rassen te selecteren die echt passen in mijn segment”, klinkt het. “Sowieso bezoek ik mijn leveranciers op regelmatige basis, maar zo'n open dagen bieden wel een unieke kans om alles nog eens naast mekaar te zien. Ik kijk vooral graag mee naar de nieuwste rassen die nog in test zijn; het is ook interessant voor de veredelaar om onze mening daarover alvast te horen.”
Welke nieuwigheden springen vooral in het oog bij onze klanten? Stanislav heeft alvast een duidelijk antwoord klaar: “Het valt me op dat Microflor echt is blijven selecteren op rassen met compacte bladeren”, vindt hij. “Dit wordt volgens mij steeds belangrijker, omdat dergelijke rassen amper nog hoeven wijdergezet te worden in opkweek. Dit verhoogt het rendement bij de kweker. Je ziet tegenwoordig alle kleuren wel aanwezig bij de grotere veredelaars en dan zullen dergelijke zaken mee gaan spelen in de keuze van de kweker.”
Een succesrecept dat smaakt naar meer
Dat de klantendagen van Microflor op prijs worden gesteld, blijkt uit de stijgende bezoekersaantallen. “Elk jaar mogen we meer klanten verwelkomen”, bevestigt Bavo. “Ook Taiwanese veredelaars brengen graag een bezoekje. Voor hen is dit het moment bij uitstek om een beter beeld te krijgen van de Europese markt. We helpen hen daar graag bij. Uiteindelijk zijn we allemaal in de weer om een mooier en sterker product te maken.”