Iconisch én relevant: hoe de orchidee zichzelf blijft heruitvinden
You are here
Iconisch én relevant: hoe de orchidee zichzelf blijft heruitvinden
Weinig bloemensoorten komen in zoveel maten en vormen als de orchidee. Die veelzijdigheid is een troef voor plantenliefhebbers die hun interieur helemaal af willen maken met een florale eyecatcher. Maar hoe breder het aanbod, hoe trendgevoeliger ook. Vallen de orchideeën die u opkweekt wel in de smaak bij de consument van vandaag? Of is de tijd rijp voor iets nieuws? Voor het antwoord sprak Microflor met Manuel Rucar (Chlorosphère) en Antoine Alvarez (Sévéa).
“De orchidee is en blijft de koningin onder de bloeiende kamerplanten”, vertelt Antoine Alvarez, die sinds 2015 als productmanager aan de slag is bij Sévéa, de aankoopcentrale voor Franse tuincentra Villaverde en Baobab. “Niet alleen bloeit ze erg lang in vergelijking met andere kamerplanten, ze heeft ook weinig water nodig en is goed bestand tegen ziektes. Verlies je een orchidee een tijdje uit het oog, dan kan dat doorgaans weinig kwaad. Bovendien kan je de plant elk jaar opnieuw in bloei krijgen: een doe-het-zelfuitdaging die veel plantenliefhebbers graag aangaan. De orchidee is dan ook een populair geschenk. Vooral rond Kerstmis en Moederdag schieten de verkoopcijfers de hoogte in.”
Bloeiende markt
“De markt is de voorbije 10 jaar geëxplodeerd”, bevestigt Manuel Rucar, zaakvoerder bij Chlorosphère, een Frans trendbureau dat zich verdiept in de wereld van planten, tuinen en landschappen. “Dat de orchidee nog altijd de harten van het publiek weet te veroveren, merken we elke dag op beurzen en in showrooms. Al heeft die populariteit ook een keerzijde. De prijzen zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald, waardoor de orchidee in het hoofd van de consument een commodity is geworden. Voor kwekers en verdelers komt het er meer dan ooit op aan zich te onderscheiden van het basisaanbod.”
Wilde haren
Dat kan door in te spelen op nieuwe niches en trends. Manuel: “Wat hip is in de plantenwereld hangt voor een groot deel samen met sectoren zoals interieurvormgeving, architectuur en zelfs de mode-industrie. Groene retrokamerplanten zijn bijvoorbeeld bezig aan een wereldwijde comeback. Eerst ging het om eenvoudige soorten zoals de aronskelk. Maar tegenwoordig halen mensen ook meer gesofisticeerde planten in huis, met bonte bladeren bijvoorbeeld.”
“De orchidee is de ideale bloem om in te pikken op die trend. Al moeten we ze dan wel meer in haar ruwe schoonheid laten zien. ‘Puur natuur’ is immers het ‘mot du jour’ op sociale media zoals Instagram en Pinterest. Denk aan een orchidee die zijn ‘wilde haren’ niet verliest en met hangende wortels wordt geëtaleerd in plaats van in een bloempot. Zo’n exemplaar stelt de hedendaagse consument in staat een bloeiend accent toe te voegen aan zijn groene interieur.”
Over smaken en kleuren
Naast vorm is ook kleur troef voor wie zich wil differentiëren. “Kleurvoorkeuren variëren enorm van regio tot regio”, weet Antoine. “Neem nu Frankrijk: aan de Middellandse Zee kiest de consument steevast voor de meest kleurrijke orchideeën. Witte en klassieke varianten doen het dan weer uitstekend in het westen van het land. En in steden gaat de voorkeur uit naar wilde kleurpatronen zoals groenviolet. Algemeen blijft de vraag naar felle, uitgesproken kleuren – al dan niet met bonte spikkels, vlekken en strepen – wel sterk aanwezig. Denk aan roze of paarse bloemen met een geel of donkerrood hart.”
“Bovendien wordt tegenwoordig met man en macht gezocht naar originele kleuren”, voegt Manuel toe. “Artificiële kleuring speelt daarbij een almaar grotere rol en laat telers toe hun eigen unieke stempel te drukken. Het innovatieve resultaat kan soms in geen tijd uitgroeien tot een modetrend, zoals momenteel het geval is bij bloemen met aangebrachte vlekken.”
De orchidee van de toekomst
Het is niet de grootte die telt, zo wordt weleens beweerd. Maar die regel lijkt niet op te gaan voor orchideeën. Antoine: “Op de Franse markt geldt ‘hoe groter de bloem, hoe beter’. Verder kon je tot voor kort zo goed als alleen orchideeën met twee takken kopen, maar de jongste jaren poppen almaar vaker exemplaren met drie of vier takken op. Wat de bloempotten betreft, tekent zich een andere verschuiving af. Bloempotten met een diameter van 12 cm blijven de verkooptoppers, maar kleinere exemplaren met een doorsnede van 9 cm winnen gestaag aan populariteit.”
“Kortom, zoveel mogelijk variatie mogelijk maken: daar draait het om. En laat dat nu net een kofje naar de hand van orchideeën zijn. In de toekomst zal die verscheidenheid alleen maar toenemen. Enkel zo kunnen telers en verdelers tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar innovatieve kleuren, grotere bloemen en een langere houdbaarheid.”
Een vraag over ons aanbod? Neem contact met ons op.